10 Ekim 2008 Cuma

Kuantum Şifreleme Tekniği


Avusturya da, viyana da 200 km fiberoptik kablolama kullanılarak oluşturulan bilgisayar ağı kuantum şifreleme tekniği ile korunuyor.
Kuantum kriptografi tekniği temel bir fizik kanunu olan Heisenberg’in belirsizlik ilkesine dayanmaktadır.Bu ilkeye göre kuantum mekaniğinin temel öğesi olan bir foton’un aynı anda iki özelliği bilinemez. Bu da iletişim kanalında ki bir fotonun klonlanmasını (kopyalanmasını) imkansız hale getirmektedir. Kısacası günümüz teknolojisinde fiber optik ağ üzerindeki bir fotonun yeni bir kopyası çıkarılamaz. İşte kuantum kripto tekniği fotunun bu özelliğinden faydalanarak güvenli bir anahtar iletimi sağlar.Anahtar iletişimi sırasında foton’un baz alınan bir sisteme göre herhangi bir açıyla polarize olma özelliğinden faydalanır. Fotonların dikeyde veya yatayda polarize olması için kristal süzgeç çiftleri kullanılır. Temel olarak birbirne dik olan iki süzgeç seçilir. Rastgeleliği artırmak için birde bu süzgeçlerle 45 derecelik açı yapan ikinci bir süzgeç takımı kullanılır. Kuantum fiziğine göre 45 derecelik polarizasyonlu bir fotun birbirine dik iki süzgeç takımından geçirildiğinde fotunun yeni polarizasyonunun yönü 45 derece olmayacaktır. Peki 0 derecemi yoksa 90 derecemi olacaktır. Bunun kesin bir cevabı yoktur. Ancak her iki polarizasyon yönü içinde olasılık eşittir. Yani 10000 tane 45 derecede polarize olmuş bir fotonu ardarda dikey ve yatay konumda yerleştirilmiş kristal süzgeçlerinden geçirdiğimizde istatistiksel olarak 5000 tanesi dikey yönde 5000 tanesi de yatay yönde polarize olacaktır.Bu yönlerden birisi 0 diğer 1 seçilerek iletişim anlamlı hale getirilir.
İsterseniz bu kadar teknik olmayan bir dille özetleyelim. şayet A kişisi B kişiisine bir mesaj gönderiyorsa ve araya C kişisi girer ve bu mesajı dinlerse ister istemez B ye giden mesajı değiştirmiş olur. bu durum B nin alacağı mesajı hata eşiği üzerine çeker ve A ve B nin iletişimi kesmesine yol açar. iş te geleceğin şifreleme tekniği. derleme sakinleri de bilgilensin. sevgilersaygılar ilgilenen arkadaşlar için ikii link veriyorum;
http://www.ntvmsnbc.com/news/461906.asp
http://tr.wikipedia.org/wiki/Kuantum_kriptografi

Hiç yorum yok: