12 Kasım 2009 Perşembe

ODTÜ deki Hocam Sorunsalı

Merhabalar sevgili blog sakinleri.Hepiniz bilirsiniz ki şehrimizin güzide üniversitelerinden ODTÜ de yaygın olan bir hitap şekli vardır.Hocam. Ben bu duruma isyan ediyorum artık. Hani öğrencilerin, akademik personele, öğretim görevlilerine hocam demesini anlıyorum. Bunu hepimiz dedik okul yıllarında. Ama artık kapıdaki güvenlik görevlisinden, kantinciye kadar herkesin ağzına yapışmış bu hocam lafından bana gına geldi artık. Kapıdan girerken başlar bu sıkıntı.

Güvenlik görevlisi:Hocam nereye geldiniz?
Ben:İşte bir arkadaşı görücem bik bik.
Güvenlik görevlisi:O zaman bi kimlik alayım hocam.
Ben:Al..

Yukarıdaki dialog aynen yaşanmıştır. Yani bi kimlik verin de. Bi kimlik alayım de. İlla sonuna hocamı eklemen mi gerekiyo be adam? Dolmuşa binersiniz. Ne kadar dersiniz? Yani kaç lira anlamında sorarsınız? ODTÜ'nün dolmuşçusu bile 85 kuruş hocam diye cevap verir. Kantincisi bile böyle bu okulun. Şeker şurda hocam, para üstün hocam.Artık bu hocam konusu o kadar kanıksanmış yerleşmiş ki; adamların internet sitesi bile hoccam.com. Birde can sıkıcı diğer bir konu ODTÜ lü arkadaşınızla ODTÜ dışında bir yere gidersiniz. Örneğin sıradan bir kebapçıya. Ben normal bir insan olarak "Bir iskender bide kola" diye siparişimi veririm. Arkadaş "Hocam bir kaşarlı pide" diye patlatıverir siparişini. Garson uyuz uyuz bakar. Yapma şunu sağda solda diye arkadaşınıza çıkışırsınız o hemen savunmaya geçer. Aaa nesi var bunun? Çok doğal bir hitap şekli ama bu diye. Evet senin dar çevrende çok doğal bir hitap şekli olabilir ama işte ODTÜ dışında garsona, büfeciye, yol soracağın sokaktaki adama göre doğal değil. Bana göre de çok yavşakça. Sinir bastı yazıyı bitireyim.

Saygılarımla

1 yorum:

happy owl ironic dedi ki...

aynı hitap şekli tıp çevresinde de kullanılıyor. bizim hastanede herkez birbirine hocam diyor nerdeyse. misal bizim bilgiişlem müdürümüz kendisi doktor. ilk işe başladığımda ben kendisine şefim derdim. kızardı adam bana bildiğin sinirlenip azarladığı oldu. müdürüm tabirini hiç sevmem. önceki çalıştığım yerde şef diye seslenmemden kaynaklı bi alışkanlık benimkisi. şef menüde neler var der gibi ne o öle diye bi de azar yedim adamdan. şimdi hocam diyorum hiç bi problem yok. niye çünkü kendisi doktor. ama bana çok tuhaf geliyor. ben stajer doktor olsam tamam o zaman hocam diyeyim. de değilim ki. tıp alanında birşeyler mi öğreteceksin bana iki 3 muayeneyi ben mi yapıcam doktor yoğunken hayır. o zaman ne hocam ı. ama gel gör ki muhasebede çalışandan personelde çalışanlara kadar yada satın almasına kadar biraz kallavi bir şahsiyetse kendisine hocam diye tabir edilmesini istiyor. bu duruma sinir olmaya devam ediyorum. bence hitap şekilleri hitap eden kişi tarafından seçilmeli etrafın baskısı yada hitap edilen istiyor diye olmamalı. sevgiler saygılar (;>